Osram, B2B-Kampanj och Mekanik

Digital/print kampanj för Osram glödlampor inom Business to business genom More Reklambyrå.
Jag var med och vann pitchen samt gjorde mekanik och idekoncept tillsammans med copwritern Kalle Reine och projektledaren Kenneth Larsson.

Uppdraget som var mycket svårt gick ut på att kommunicera med installatörer och inköpare i andra led. Tio produkter skulle även lyftas fram tillsammans med deras lite tråkiga USP:ar (Unic Selling Point) under ett års tid. Vår reklamlösning landade slutligen i att skapa karaktären ”Eddi”. En egensinnig men duktig ljusexpert som med humor kunde prata om de olika produkt-USP:arna i sin egen hemmasnickade webb-TV-show.

Genom casting letade vi efter en person som skulle kunna spela Eddi goch fastnade slutligen för en kille med bakgrund inom stand-up-comedy. Sedan skapade jag tillsammans med en stylist hans out-fit.

Eddie och hans show presenterades genom 10 webbfilmer (se några nedan) som gick månadsvis på en speciell kampanj-URL (se ovan). Efter varje film hade vi tre enkla frågor. Om man svarade rätt på dem och lämnade e-postadress, namn och företagsnamn, kunde man vinna ett bra pris. Med dessa uppgifter kunde sedan säljaren bearbeta målgruppen vidare.

För att annonsera ut kampanjen användes annonser i fackpress och banners på speciella webbplatser.

Vad har en undelat gemensamt med en LUMILUX XXT?

Vad är det för likhet mellan bra reklam och POWERBALL Shoplight?

Vad är det för likhet mellan en ishockeyspelare och LUMILUX CONSTANT?

Vad är det för skillnad på DELUX EL DIM och Ravioli?

Varför är VIALOX SON bättre än en gatumusikant?

Vad är skillnaden på en Halogen Energy Saver och en såpopera?

Vad är det för likhet mellan DULUX kompaktlysrör och en kameleont?