Sätta ihop en helhet. Utveckla ett koncept, en arkitektur, gärna dynamisk. Det attraherar mig. Det kan vara en wireframe, flowchart, betalningsflöde, produktserie eller en reklamkampanj. Visuellt eller kommunikativt.

Kund
NACORA Ltd.
Sverige/Schweiz
År

2016

Roll
  • Grafisk Designer
  • Konsult
Uppgifter
  • Produktlogotyper
  • Webbskiss
  • Powerpoint
  • Produktbroschyrer
  • Visitkort / Brevpapper

Nacora

PROBLEM  Nacora är ett försäkringsbolag som ingår i koncernen Kuehne + Nagel (ett globalt transport- och logistikföretag med 65 000 st anställda) behövde hjälp med att ta fram en ny grafisk profil.

LÖSNING  Jag tog fram övergripande skisser som visade en ny grafisk identitet enligt deras behov och kravlista.

Kund
Heerlijk-waar Ltd.
Holland
År

2014

Roll
  • Grafisk Formgivare
  • Art Director
Uppgifter
  • Idé
  • Förpackningsdesign
  • Grafisk Profilering
  • Tryckorginal

Heerlijk-waar

BAKGRUND  Kedja med fysiska butiker och webbutik med säte i Holland inom segmentet organisk mat. Eget framtaget produktsortiment. Uppdraget var att ta fram en modern logotyp som ska fungera som varumärke på skyltar, webbsida, egna produkter med mera. Även ta fram olika serier av förpackningsdesign för diverse produkter.

LÖSNING  Eftersom heerlijk-waar betyder något i stil med ”Hej där!” på Holländska kändes en modern och stilren pratbubbla som ett naturligt val. Detta ihop med ett modern typsnitt. För den grafiska profilen valdes ett typsnitt som harmoniserar logon och som går i klang med ekologiska produkter. Förpackningarna gjordes alla unika med egen karaktär, oftast med en bild eller illustration som knyter an till innehållet. Den svart-vit designen och karakteristika logotypen syr ihop produktserien.

Kund
Froyo AB
År

2013

Roll
  • Grafisk Formgivare
  • Konsult
Uppgifter
  • Logotyp
  • Grafisk Profil

FROYO

BAKGRUND  Start-up som var en av de första att sälja sälja frozen yougert i Sverige, behövde hjälp med grafisk profilering. Konceptet blev senare franchising.

LÖSNING  Då namnet var tacksamt kort, var det möjligt att göra en typografisk lösning där symbolen integrerades med bokstäverna. På så sätt fick man även en enfärgad logotyp som går att applicera på alla typer av färger och bakgrunder. Negativt (mörk) som positivt (ljus) underlag.

Kund
Nordaq Fresh
År

Roll
  • Grafisk Formgivare
  • Art Director
Uppgifter
  • Logotyp
  • Grafisk Profilering

Nordaq Fresh

BAKGRUND  Varumärke för kvalitativt färskvatten med internationell franchising-försäljning. Uppdraget gick ut på att ta fram en logotyp med tillhörande grafisk profilering som symboliserar kvalité och en känsla av vatten. Vattnet sälj på restauranger världen över, på gran och serveras i speciella karaffer.

LÖSNING  Symbol för dricksglas i kombination med en vattendroppe. Två nyanser av blå användes för att förstärka känslan av vatten. För att få in kvalité har en stjärna i vattendroppen lagts in.

Kund
År

Roll
  • Grafisk formgivare
  • Art Director
Uppgifter
  • Logotyp
  • Grafisk profil
  • Skapa koncept
  • Produktfotografering
  • Orginalproduktion

Naturgodis

BAKGRUND  Nystartat  varumärke varumärke inom naturgodis med försäljning i dagligvaruhandeln bl.a. ICA. behövde ta fram en tydlig grafisk profil.

LÖSNING  Logotypen togs fram med inspiration från klassisk asiatisk arkitektur, de typiska spettstaken som går att hitta i t.ex. Japan och Thailand.

Kund
More Reklambyrå
Haninge Centrumförening
År

Roll
  • CD / Art Director
  • Konsult
Team övriga
  • Copywriter
  • Modell
  • Fotograf
  • Stylist
  • Orginalare
Uppgifter
  • Kampanj
  • Event / Tävling
  • Casting

Haninge Centrum

PROBLEM  Haninge Centrum, ett köpcentum straxt utanför Stockholm behövde skaffa sig en identitet. Genom Reklambyrån More var jag med och vinna deras pitch.

LÖSNING Vi skapade en fiktiv karaktär i form av en svensk ”Hollywood-fru” som flyttat hem igen och som ville visa Haningeborna riktig shopping (detta var tiden innan såporna om de svenska ”Hollywood-fruarna” hade uppfunnits). Kampanjen levde i tre år och aktiviteter anordnades runt omkring detta. Bland annat en shoppingtävling där deltagarna sprang runt med upphottade shoppingvagnar i centrum. Gert Fylking var tävlingsledare.