Kund
SL, Tvärbanan
År

2018

Roll
  • Digital kommunikatör
  • Konsult
Uppgifter
  • Idé
  • Strategi
  • Kommunikation

Minecraft – Pilotprojekt i samhällsbyggnad för skolor.

 

PROBLEM  Tvärbanans utbyggnad Kistagrenen (SL) är ett omfattande byggprojekt som kommer att kosta cirka fem miljarder och ska vara klart år 2023. Eftersom linjen dras genom befintlig bebyggelse blir många personer påverkade av byggnationen. Speciellt blir många barn och unga i området Rissne, Ursvik och Tensta påverkade under en längre tid. Bland annat kommer byggnationen att skära av deras väg fram och tillbaka och från skolan. Och risken är stor för att de kommer att vilja gena genom avstängningsområdena med sina liv som insats. Ett annan framtida problem är vandalisation och klotter.

I rollen som kommunikatör och enligt riktlinjerna för barnkonventionen ingår det att informera barnen om projektet i området. Traditionellt trycker man upp en broschyr och delar ut i skolorna. Men problemet är att dagens digitala barn inte läser broschyrer. Många barn i området har inte heller svenska som modersmål.

LÖSNING  Jag kom på idén att låta låta barn i skolorna bygga Tvärbanan parallellt i Minecraft. Fick sedan med mig arbetsteamet och vi satte ihop ett förslag på aktivitetsplan. Ledningen på SL och likaså rektorerna i skolorna nappade på idén. Senare också Microsoft som äger Minecraft och går in som sponsor. Projektet är inlett och kommer att genomföras under hösten 2018.
Enligt Microsoft är det första gången något liknade görs i världen.

Color & material

Pityful a rethoric question ran over her cheek, then the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the Semantics, a large language ocean. A small river named Duden flows.

Washed Blue

#417e94

Magenta Magma

#c62a41

Jaded Earth

#2f3530

What We Delivered

The Big Oxmox advised her not to do so, because there were thousands of bad Commas, wild Question Marks and devious Semikoli, but the Little Blind Text didn’t listen she packed.

Project Stats

186

Percent increase in overall concert head count

347

Merchandise items sold during the main concert

239

Raving reviews written after the show ended