Gjorde mitt första webbprojekt ihop med en frontend:are år 2002. 2005 med en backend:are. Samtidigt lärde jag mig allt jag kunde om SEO, AdWords och e-handel. 2007 blev jag kreativt ansvarig på webbyrå. 2009 lärde jag mig WordPress och SEM. 2012 utbildade jag mig till Webbmaster och 2018 till UX-designer. Har genomfört cirka 50 st olika stora webbprojekt.

Kund
Järlström Marknadskonsult
År

2018

Min roll
  • UX/UI Designer
  • WP-utvecklare
  • Konsult
Team övrigt

Copywriter
Fotograf
Filmklippare

Uppgifter
  • Webbplats
URL

Petrina & Parners

BAKGRUND  Petrina & Parners i Luleå utvecklar människor och organisationer över hela världen. De behövde hjälp med en modern och mobilanpassad webbplats.

LÖSNING  Sidan byggdes med tonvikt att lyfta fram tidigare kundreferenser. Filmer fick berätta om och förklara deras arbetsmetoder. Projektledaren/copywritern som hade kundkontakten skrev texter och ordnade med fotografering. En annan kille klippte filmerna och jag byggde design och struktur.

Kund
Paventia AB
År

2017

Min roll
  • UX/UI Designer
  • WP-utvecklare
  • Konsult
Team övrigt
  • Backend-utvecklare
Uppgifter
  • Logotyp & grafisk profil
  • Webbplats
  • Ta fram symboler
URL

Paventia

BAKGRUND  Paventia, en nystartat konsultmäklare inom IT & Teknik, behövde en förtroendeingivande grafisk profil och en webbplats. På webbplatsen skulle det bland annat gå att lägga upp listade uppdrag som skulle gå att söka genom formulär. Det var viktigt att formuläret var kopplat till varje unikt uppdrag.

LÖSNING  För att hålla budgeten nere, twika vi om ett WP-tema som var framtaget för liknande målgrupper.

Kund
Tre Liljor 3
År

2016

Min roll
  • WP-utvecklare
  • Digital Designer
  • Konsult
Team övrigt

Marknadskonsult

Uppgifter
  • Webbplats med parallax-effekt
  • Logotyp
Url

Foodies & Brands

BAKGRUND  Foodies & Brands är en talangagentur för profiler som verkar inom mat, dryck och fungerar som en länk mellan dem och olika varumärken.

Foodies & Brands behövde en modern logo och hade även önskemål om en webbsida med parallax skrolling. De önskade sig också en lösning där menyn placeras i underkant på sidan.

LÖSNING  Logo togs fram i ett typsnitt med handritad känsla. Webbsidan byggdes i ett flexibelt tema.

Kund
Business Center Office
År

2014

Min roll
  • UX / Digital Designer
  • WP-utvecklare
  • Konsult
  • Utbildare WordPress (redaktörer)
Team övrigt
  • Copywriter/fotograf
  • Sociala medier-konsult
  • Frontend-utvecklare
  • Backend-utvecklare
  • SEO-konsult
Uppgifter
  • Webbplats
  • Designa intranet

Business Center

BAKGRUND  Business Center (blev nyligen uppköpta av regus), en verksamhet med fyra stycken större kontorshotell. Två i Stockholms innerstad och två i Solna.

PROBLEM  Gamla webbplatsen var rörig och byggd av tekniker med dålig UX-kunskap. Den var inte heller mobilanpassad och behövde moderniseras.

Nya webbplatsen skulle vara tvåspråkig och tydligt visa vad verksamheten hade att erbjuda. Även tydligt lyfta fram de olika kontorshotellen. Det skulle även finnas en databas-lista för alla lediga rum. Dessutom behövdes ett eget intranet designas och sättas upp.

LÖSNING  De fyra olika kontorshotellen fick egna landningssidor med tydlig information om vad just det hotellet erbjöd. Landningssidorna SEO-anpassades också för geografiska sökord område. På sidan gjordes också en inloggningsfunktion till intranet där man bland annat kunde boka konferensrum.

Konceptbilder togs av fotograf på människor i rörelse.

Kund
Erteco – Största distributören av plast- och gummimaterial på nordiska marknaden
År

2015

Min roll
  • UX/UI-Designer
  • HTML/CSS
  • Grafisk formgivare
  • Utbildare WordPress (redaktörer)
Team övrigt
  • Copywriter
  • UX-konsult
  • Fotograf
  • Front- & backend-utvecklare
Uppgifter
  • Logo & grafisk profil
  • Webbplats
  • Tidningsannonser
  • Mässmonter

Erteco

BAKGRUND  Erteco är Scandinaviens ledande leverantör inom plast och gummi. De behövde hjälp med att ta fram en ny modern grafisk profil och ny logotyp. Även med att bygga en ny flerspråkig webbplats för de olika nordiska kontoren och marknaderna. En viktig del var att försöka nå nya målgrupper och potentiella kunders intresse genom bättre närvaro på webben.

LÖSNING  Jag och en annan konsult, specialiserad på UX och sociala kanaler, anordnade en workshop med personal från alla kontor i Norden. På workshopen togs det bland annat målgrupps-analys och -strategi för sociala kanaler fram.

En viktig del blev att försöka fånga in nya målgrupper genom Google sök. Sedan leda dem genom olika call-to-action för att fylla i ett nyhetsbrevs-formulär för framtida bearbetning.

För att hålla budgeten nere användes ett WordPresstema som byggdes om för att passa ändamålen. Bland annat togs temats egna fronend-utvecklare in för uppdraget, bosatt i Australien.

Kund
Hotelljouren – Tillfälliga boende till enskilda och familjer.
År

2014

Roll
  • UX-design
  • Frontend
Team övrigt
  • Copywriter
  • Fotograf
Uppgifter
  • Justera logotyp
  • Webbplats
URL

Hotelljouren

BAKGRUND  Hotelljouren är ett boende som ser till varje individs unika behov oavsett bakgrund. Konkurrensen från andra aktörer hade ökat och det var viktigt att skapa ett seriöst men ändå varm intryck mot kunderna (som främst är socialsekreterare på de olika kommunerna).

LÖSNING  Webbplatsen fick en varm mänsklig känsla. Mycket tack vare bilderna men också grafiken. Sidan presenterade det övergripande konceptet men varje hotell fick också en egen undersida med specifik information. Också en nyhetsfunktion skapades.

Fotograf togs in för framtagning av miljöbilder.

Kund
Happy Chicken
År

2014

Roll
  • Art Director
  • Digital Designer
  • Webbutvecklare
Team övrigt
  • Copywriter
  • Fotograf
  • Matstylist
Uppgifter
  • Logotyp (enligt kund egen idé)
  • Matfotografering
  • Webbplats
  • Digitala menyer i restaurangerna

Happy Chicken

BAKGRUND  Happy Chicken, en nystartad fast-food kedja inom segmentet friterad kyckling, liknade den internationella kedjan KFC (Kentucky Fried Chicken).

Kunden hade egen idé om en logotyp föreställande en glad kyckling i cartoon-manér. Han ville också sätta upp en webbplats och skapa digitala meny-skyltar inne i restaurangerna.

LÖSNING  För ett bra resultat var det viktigt att ta fram fräscha matbilder.
Dels imagebilder för att skapa en känsla på webb och i annonsering men också bra produktbilder för att visa vad man säljer. Fotograf med erfarenhet av mat och en speciell matstylist tog in. Tillfällig studio byggdes upp på plats i restaurangköket.

Logotyp enligt kundens egna idé togs fram med tillhörande grafisk profil. Menyer med produktbilder för de digitala skyltarna inne i restaurangerna sattes ihop. Och en enklare webbplats (som skulle byggas ut senare) byggdes.

Kund
Judiska museets vänförening
År

2013 – 2018

Roll
  • Webbutvecklare
  • Konsult
  • Rådgivare e-handel
  • Utbildare WordPress (redaktörer)
Team övrigt
  • Fotograf
  • Musée chef
  • Konstnärlig ledare
  • Artikelförfattare
Uppgifter
  • Webbplats
  • Löpande underhåll, webb
  • Löpande uppdateringar, webb
  • Mall nyhetsbrev
  • E-handelslösning, judiska böcker
URL

Judiska Museet

BAKGRUND Museet behövde ha en ny modern webbplats där de själva kunde uppdatera texter, bilder, även lägga upp löpande nyheter. Den gamla var hårdkodad och även byggd med hjälp av frames. Det gjorde att den inte blev hittad i sökmotorena. Krav fanns att webbplatsen skulle vara mobilanpassad, vara kopplad till olika sociala medier, innehålla en nyhetsfunktion och vara tvåspråkig. Det skulle även finnas en funktion där besökarna kunde anmäla sig till ett nyhetsbrev. Dessutom skulle sidan innehålla en e-handelslösning där det gick att köpa judiska böcker online.

LÖSNING  Sidan byggdes i WordPress och i ett tema som heter Canvas från Woo. Canvas innehåller ingen färdig design utan den behövde byggas upp med HTML och CSS (före Visual Composers tid). Också en webbshop sattes upp i ehandelssystemet Woocommerce.
När sidan var färdig utbildade jag all personal på museet i WordPress. Jag tog också hand om det löpande underhållet under ett par år. La upp nya utställningar med mera. 2016 kom en ny museechef in och ville bygga om sidan från sina egna önskemål. Hon lät byrån Intellecta bygga nya sidan men jag tog senare över det löpnade underhållet.

Kund
Indiana Store
År

2010

Roll
  • Digital Designer
  • Rådgivare e-handel
  • Utbildare SEO
Team övrigt
  • Fotograf
Uppgifter
  • Sätta upp e-handelsplats
  • Grafisk profil & Logotyp

Indiana Store

BAKGRUND  Indiana, en välkänd klädbutik på Gamla Brogatan i Stockholm med anor från 70-talet, hade bestämt sig för att bli digitala och öppna en e-handelsplats inom segmentet Army Fashion. De behövde hjälp med att omprofilera sig och sätta upp en e-handelsplats.

LÖSNING  En ny grafisk profil togs fram med signalfärgen orange. En modern pilspets fick bli symbolen. Efter en hel del research valdes en färdig e-handelsplattform. Fotograf togs in genom kundens egna kontaktnät.

Kund
Marinshoppen
År

2009

Roll
  • Art Director
  • UX-design
  • Rådgivare e-handel
Team övrigt
  • Projektledare
  • Back- & frontend utvecklare
  • Copywriter
Uppgifter
  • Idé / Koncept
  • Strategi
  • Kommunikation
  • Annons (bild + budskap)

Marinshoppen

BAKGRUND  Marinshopen, en gammal välkänd butik för båttillbehör i Stockholmsområdet ville bli digitala och börja sälja sina produkter genom e-handel. Det som gjorde det hela lite extra komplicerat, var att det skulle finnas två e-handelslösningar på webbplatsen. En för privatpersoner och en för återförsäljarna. Det visade sig att de hade olika UX-beteende,

LÖSNING Flowchart och high-fidelity wireframes togs fram men på grund av brister i kommunikation verkade inte utvecklaren kunna integrera det senare med CMS:et som tänkt. Kort efter blev Marinshoppen också uppköpta av Mekonomen.

Kund
OSRAM Sverige
År

2007-2008

Min roll
  • CD / AD / Designer
Team övrigt
  • Copywriter
  • Projektledare
  • Skådespelare, 5 st
  • Backend-utvecklare
  • Frontend-utvecklare
  • Fotograf
  • Filmfotograf
  • Stylist
  • Orginalare
  • Filmredigerare
  • Filmproduktionsbolag
Uppgifter
  • Kampanjesite
  • Annonser, DR
  • 8 st webbfilmer
Övrigt
  • Uppdrag genom webbyrån Reunited
  • Skräddarsytt lösning i PHP/HTML/JS

OSRAM Kampanjesite B2B

BAKGRUND  OSRAM gick ut med en pitch. De ville göra en kampanj inom B2B-segmentet där åtta olika lampprodukter skulle lyftas fram. Eftersom målgruppen antogs gilla teknik, skulle lösningen vara digital. Byrån där jag var CD/AD vann pitchen med en digital lösning som min arbetsgrupp tagit fram.

LÖSNING  Vi började med att ta fram målgrupp. Den visade sig vara smal men viktig och innehålla bara några 100-tal personer. Inköpare, butikspersonal och liknade. Sedan djup-intervjua vi dem, för att försöka förstå behov och relation till Osrams varumärke och produkter. Det visa sig att de valde Osram för deras historia på marknaden, i kombination med gedigen kunskap till skillnad mot sin kinesiska konkurrenter. Som lösning tog vi fram karaktären, ljusexpert Eddi som fick figurerar i fackpress och webb under ett år. Vi tog också fram en tävling på nätet där man svara på frågor om fördelen med olika lampor och kunde vinna en resa.