Under en ryggsäcks-resa i Asien 2001, beslöt jag mig för att lära mig allt om webben. Målet var att kunna jobba var som helst från jorden, bli digital nomad. 2004 hade jag digitaliserat mitt liv så mycket som möjligt. Även min försörjning. 2005 bosatte jag mig i 10-miljonersstaden Bangkok.

Kund
Eget projekt
År

2002 – 2012

Roll
  • Digital normad
Uppgifter
  • Sälja mina och andra internationella grafiska formgivares tjänster över nätet.

Projekt: Digital Nomad

2001–2002. Idé och beslut.

Under en ryggsäcksresa i Asien, kort efter IT-kraschen och då modem och uppringt Internet  fortfarande var vanligt, fick jag en ide. Borde det inte gå att jobba med grafisk design över nätet på distans? De flesta jag nämnde idéen för skrattade och tyckte det lät flummigt. Men jag kunde inte släppa tanken. Det borde ju gå…

Ett år senare läste jag en artikel om en lärare i grafisk formgivning som bodde i USA och gjorde logotyper över nätet på fritiden. Snart hittade jag också några amerikanska webbsidor där man kunde beställa logotyper online. I Sverige fanns inget liknade vilket gjorde att  min gamla idé blomma upp. Målet var satt. Jag skulle bygga Sveriges första tjänst för beställning av logotyper över nätet i paketform. Och jag skulle bli geografisk obunden! Visa skeptikerna att det gick att jobba på distans.

 

2002–2005. Genomförandet.

Jag började jobba tillsammans med en frontend-utvecklare och 1 maj 2003 lanserade vi logofabriken.se. Tjänsten marknadsfördes genom löpande annonser i olika starta-eget-tidningar. När Google började med Adwords-annonser 2004, var jag en av de första att hoppa på tåget med det nya annonsformatet. Det gav ett mycket bra resultat. Webbplatsen logofabriken.se var enkelt byggd men då affärsmodellen med att köpa grafiskt material till fast pris över nätet var ny i Sverige, blev sajten snabbt en snackis. Flera kända internetentreprenörer hörde av sig med lovord och gratulationer.

Två år efter start gick logofabriken.se så bra att jag kunde leva på den. Jag byggde då också den internationella e-handelsplatsen Logoking.com för förgjorda logotyper. Då världens första i sitt slag. Även den tjänsten gick mycket bra de första åren.

Samtidigt som mina nät-tjänster gick lysande började jag förbereda mig på livet som digital nomad. Jag slutade med att läsa fysiska tidningar och övergick till att bara läsa digitalt. Jag tränade mig också på att använda Skype som precis hade lanserats (2003). Bland annat åkte jag runt i Asien och provringde hem till Sverige från Skype. Bad sedan mottagarna berätta hur ljudkvalitén var.

 

2005–2007. Flytten från Sverige.

Sista oktober 2005 var tiden mogen och jag lämnade Sverige. I bagaget hade jag två e-handels-siter och en nystartad blogg (så kunderna kunde följa mitt äventyr), också det portabla kontoret på 45 kg som bestod av bärbar dator, bärbar skärm i och Skype-headset m.m. Bloggen från den tiden (byggd som hårdkodad HTML) http://www.ostenhallberg.se/old/blogg/index.htm

Jag hyrde en stor lägenhet mitt i centrala Bangkok som jag inredde som kontor med det snabbaste internet som gick att få (ADSL-modem) tag på. Inkommande fysisk post eftersändes från Sverige medan utgående post gick med 48 h DHL en gång i veckan. Kunderna fanns mest i Sverige men även internationellt. Men också på den lokala marknaden i Bangkok. Jag la ner mycket tid på att utveckla och marknadsföra mina egna projekt under den här perioden. Jag jobbade även ihop med ett företag i Indien som jag köpte SEO-tjänster från.

Jag reste då och då omkring till olika platser i Asien och jobbade från olika hotell och andra lokaler. Ofta med hjälp av modem och uppringt Internet. Min bärbara specialskärm i väska fick också följa med.

 

2007–2012. Vardag, nertrapp och hemflytt.

Efter ett tag började vardagen krypa sig inpå livet i Bangkok. Började också känna att det fanns en risk för att missa tåget i Sverige då man är borta för länge. Dessutom var jag väldigt beroende av Googles sökmotor. När algoritmerna ändrades för mycket, skakade min verksamhet till och inkomstflödet påverkas. Det skapade oro. Den internationella konkurrensen hårdnade även till för varje år. Bland annat dök auktionssiten 99design upp och tog mycket av mina kunder. Det blev svårt att ensam kämpa emot de nya tjänsterna som både hade stora team och mycket riskkapital i ryggen.

Så småningom gick jag över till att jobba från Bangkok bara under vinterhalvåret och resten av året i Sverige. 2012 flyttade jag hem på heltid men med en stor erfarenhet rikare …