Ett koncept med 1 400 självbetjäningsbutiker

 
 

Convini 2

 
 
 
 
 
 
 
 
1
1

Bildspel som visar arbetsprocessen

Kund
Convini
År

2019 – 2021

Roll
  • – Ux/Ui Designer
  • – Tjänstedesigner
  • – Interaktionsdesigner
Metoder
  • – Ux/Ui design
  • – Visual Design
  • – UX-texter
  • – Illustration

Byrån där jag jobbade, hade fungerat som Convinis partner sedan de startade sin digitala resa för mer än 10 år sedan. Vi utvecklade och förbättrade ständigt deras produkter för att skapa en bättre upplevelse för kunden och på så sätt ökad konvertering. Vi jobbade även med olika exprimentella projekt. Ett exempel är Convini Go. Ett system som genom AI och maskininlärning lär att sig att förstå när någon plockar något ur butiken och vad det är för typ av vara.

KONCEPT

De automatiserade butikerna har formen av ett kyl- eller frysskåp och är oftast utplacerade på kontor i lunchrum eller liknade. I anknytning till skåpen finns en digital pekskärm och en handscanner.

Kunden börjar med att registrera sig och sedan logga in i appen genom BankId. Därefter plockar hen ut önskade varor från butiken och scannar dem. Köpet och allla transaktioner redovisas på skärmen. Fakturering sker en gång per månaden digitalt och i efterskott.

Varannan veckas skickas olika kampanje-erbjudande ut och syns i form av mail, på butiksskärmen och i appen.

Totalt har Convini cirka 1 400 butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Även några i Tyskland.

MIN ROLL

Jag  jobbade med Convini under 2  år. Främst i rollen som UX/UI och tjänstedesigner. Jag flikade ibland även in med mina tidigare kunskaper inom reklam och marknadsföring då det behövdes. Jag skrev även en del UX-copy texter. Bland annat de som finns i den nya appen.

EXEMPEL PÅ UPPDRAG

– Skapa merförsäljning genom motion graphic kampanjer på butikens pekskärmar
– Exprimentprojekt där kunderna kan skicka gåvor till varandra
– Ny mobilapp

NY MOBILAPP

Under ett år jobbade jag med att skapa en ny app som lanserades på den tyska och svenska marknaden.

Funktioner i appen:
– Låsa upp dörrarna till butiken
– Om kund inte betalt faktura låser sig appen och måste låsas upp genom betalning i appen
– Ändra betalmetod
– Se transaktionshistorik
– Presentation av olika kampanjeerbjudnaden
– Scanna olika kampanjeerbjudnade genom barkod
– Se butikens hela varusortiment med bilder, pris, varuinformation
– Önska varor till en viss butik
– Produkt Reels

KUNDNYTTA

Jag fungerade som bollplank direkt mot Convinis ledningsgrupp under 2 år. Vi diskuterade och testade olika komplexa problem, innovativa idéer och lösningar som spände över olika verksamhetsområden.

Bland annat fick de en lösning på helt ny app, sett från ett nytt perspektiv. Jag var med i utvecklingen hela vägen från början till slut. Gjorde research, skisser på nya flöden, tog fram kluriga funktionslösningar och slutligen pixelperfekt UI-design.

Min styrka i samarbetet har varit förmågan att tänka holistiskt, få fram olika innovativa lösningar och att skapa funktionell design.

Prototyp

Förslag på kampanje-manér till pekskärmarna (sitter på butikerna)

Animation i appen för att beskriva att man emottagit en gåva

Animerad logotyp