Svipe ID är en start-up som vill bli världsbäst på digitalt ID!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1
1
Kund
Svipe ID AB
År

2020-2021

Roll
  • – Ux-designer
  • – Visual designer
Uppgifter
  • – Flödesschema
  • – Low-fidelity wireframes
  • – Hi-fidelity wireframes
  • – Skriva UX-texter på engelska
  • – Illustrationer, 20 tal
  • – Uppdatering av logotyp
  • – Motion graphics
  • – Användartest 30 länder

Svipe ID är tjänst liknade BankID men som människor i 140 länder ska kunna använda. Både online och fysiskt. Kunden ville att produkten skulle fungera för den globala marknaden så snart som möjligt. Det fanns nämligen tankar om att tjänsten skulle kunna användas som en form av Covid-19 pass.

KONCEPT

Med hög säkerhet skannar Svipe-Id över informationen från ditt pass eller id-kort, körkort till din smartphone. Ett digital id-handlingen skapas som du kan använda att identifiera dig med hos tjänster som tillhandahåller Svipe-Id.

PROBLEMSTÄLLNING

Kunden hade byggd en första version av sin app men hade inte lyckats göra den användarvänlig, användarna förstod inte vad de skulle göra. Vårt uppdrag gick ut på att bygga om den från början med sömlösa flöden och hjälpfunktioner så det blev begriplig.

ARBETSPROCESS

Problematik:

  • Hur får vi användaren att förstå hur han/hon scannar in sitt pass med sin telefon?
  • Hur får vi användaren att placera sin telefon i rätt position i relation till ID-dokumentet
    (det går oftast inte att se var på dokumentet som bio-chippet är placerat)
  • Hur får vi användaren att våga scanna sitt ID ?
  • Hur får vi tekniken att fungera med olika pass i 130 olika länder (de är gjorda olika)?
  • Hur pratar vi med användare i 130 olika länder med olika kulturer (i Afrika betyder det t.ex otur att kopiera någons ID)?

Kunden var själv programmerare och utvecklade appen ihop med våra utvecklare. När jag blev inkopplad på uppdraget hade de redan byggt en första betaversion. Den var dock så komplicerad tekniskt att få personer förstod hur de skulle göra för att scanna sitt pass.

Jag började med att ta fram förslag på hur man kunde förenkla användarflödena genom enkla wireframes. Efter några korrekturvändor tog vi fram en första design.

Byggde en riktig app som prototyp:
Tanken var att appen skulle testas remote i 140 olika länder och då var det en fördel om den gick att ladda ner från Google Play och Apple Store. Vi var också säkra på att ingen kommer att våga ladda upp sin id-data om appen känns halvfärdig, därför valde vi att bygga en så bra MVP-version som möjligt för inför remote-testerna.

Hjälp-guide för användarna:
Då vi såg att många körde fast i början implementerade vi en dynamisk användarguide med illustrationer som hjälp.

Remote användartest:
Svipe ville testa om det var tekniskt möjligt att scanna pass och ID-kort i de 140 länder där de visste att NFC-tekniken var implementerad. Av naturliga skäl blir ett stort projekt att besöka 140 läder och utföra testerna på plats, så ville vi göra det online genom att använda tjänsten BetaFamily.com

Misstro hos testarna:
Få användare runt om i världen ville/vågade scanna sitt pass med appen. Även fast vi erbjöd USD 50 för 20 minuters arbete.
Efter många turer fram och tillbaka, lyckades jag få ca 30 stycken personer runt om i världen att skanna in sitt pass remote. Våra utvecklare satt i några fall och studerade användarnas beteende i realtid (med 1000 tals mil emellan) för att förstå hur de tekniska problemen som uppstod. Även då vi inte lyckades testa i alla 140 länder fick vi ändå in tillräckligt med användardata.

KUNDNYTTA

Användartester med testpersoner i olika länder, gav insikt om att det är nästan omöjligt att få användare att scanna sitt pass. Speciellt när man är ett okänt varumärke. Vilket är en förutsättning för att tjänsten ska fungera. Som ett resultat av detta reviderade kunden senare sin affärsidé.

Wireframes

Low-fidelity wireframes

High-fidelity wireframes

Prototyp

User Tests